رژیم غذایی پرچرب غربی می تواند باعث دردهای مزمن شود

23 ژوئن 2021- طبق یک مطالعه جدید که توسط تیمی به رهبری مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو انجام گردید، یک رژیم غذایی معمول پرچرب غربی می تواند خطر ابتلا به اختلالات دردناک شایع را در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت یا چاقی افزایش دهد.

علاوه بر این، تغییر در رژیم غذایی ممکن است به طور قابل توجهی درد ناشی از بیماریهایی که باعث درد التهابی می شوند( مانند آرتروز، ضربه یا جراحی) و یا بیماریهایی که سبب دردهای نوروپاتیک می شوند( مانند دیابت) را کاهش داده و یا حتی معکوس کند. این یافته ی جدید می تواند با تغییر رژیم غذایی یا تولید داروهایی که مانع ترشح برخی از اسیدهای چرب در بدن می شوند، به درمان بیماران مبتلا به درد مزمن کمک کند.

این مقاله با بیش از پنج سال تلاش تحقیقاتی، در شماره ی ژوئن ژورنال Nature Metabolism توسط یک تیم چند رشته ای متشکل از 15 محقق منتشر شد. پرفسور Jacob T. Boyd و پرفسور Peter M. LoCoco از دپارتمان اندودونتیکس در UT Health San Antonio، نویسندگان اول این مقاله بودند.

پرفسور Kenneth M. Hargreaves، استاد و رئیس گروه اندودنتیکس در UT Health در سن آنتونیو، گفت: این مطالعه بهترین نمونه از همکاری علمی تیمی از دانشمندان و پزشکان متعدد با تخصصهای مکمل است که در کنار هم برای بهبود کیفیت زندگی بیماران، تلاش کردند.

اسیدهای چرب و درد

درد مزمن، دلیل اصلی معلولیت در سراسر جهان است. اما اگرچه کاهش چربی اغلب برای کنترل دیابت، اختلالات خود ایمنی و بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود، اما نقش چربی های رژیم غذایی یا اسیدهای چرب در شرایط درد نسبتاً ناشناخته است.

در مقاله جدید، دکترBoyd  و همکارانش از روشهای متعددی در موش و انسان برای بررسی نقش اسیدهای چرب با چندین پیوند اشباع نشده[1]، در شرایط درد استفاده کردند. آنها دریافتند که رژیم های معمول غربی که غنی از چربی های اشباع نشده ی امگا -6 هستند، به عنوان یک عامل خطر قابل توجه برای درد التهابی و نوروپاتیک عمل می کنند.

چربی های امگا 6 ، که عمدتا در غذاهای دارای روغن های گیاهی یافت می شوند، فواید خود را دارند. اما در رژیم های غربی مرتبط با چاقی، مقادیر بسیار بیشتری از چربی های امگا 6 در غذاهایی مانند چیپس ذرت و حلقه های پیاز سوخاری نسبت به چربی های سالم امگا 3 که در ماهی ها و منابعی مانند بذر کتان و گردو یافت می شود، وجود دارد.که نسبت اسیدهای چرب امگا 6 به اسیدهای چرب امگا 3 را در بدن بهم می زند.

به طور کلی، غذاهای ناسالم سرشار از چربی های امگا 6، شامل میان وعده های فرآوری شده، فست فودها، کیک ها و گوشت های چرب و پخته شده و سایر مواد غذایی هستند.

محققان دریافتند که تغییر این رژیم، به ویژه کاهش امگا 6 و افزایش چربی های امگا 3 ، این دردها را بسیار کاهش می دهد. همچنین، نویسندگان نشان دادند که غلظت لیپیدهای امگا 6 در پوست بیماران مبتلا به درد نوروپاتیک دیابت نوع 2 ، به شدت با میزان درد گزارش شده و نیاز به مصرف داروهای ضد درد ارتباط دارد.

پرفسور José E. Cavazos، استاد مغز و اعصاب ، مدیر سازمان ملی انستیتوهای ملی برنامه ی آموزش دانشمندان علوم پزشکی تگزاس جنوبی در UT Health San Antonio، گفت: این مقاله سهم بزرگی در رفع یک نیاز بزرگ برآورده نشده دارد زیرا هیچ درمانی برای تغییر ماهیت این بیماری عصبی(نوروپاتی) وجود ندارد.

در یک سر مقاله ی همراه که توسط هیأت تحریریه ی ژورنال Nature Metabolism، آیدان مک گینیس و رو-رونگ جی نوشته شد، آمده است: این مطالعه جامع و زیبا از پرفسور بوید و همکارانش ممکن است به عنوان پایه ای برای آزمایشات بالینی جدید باشد و در نهایت راه های جدیدی برای درمان بالینی نوروپاتی ها فراهم کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210623141644.htm

 



[1]polyunsaturated fatty acids